.......Pilihan "Raya" Di Bagan Pinang


Posted By : ChaeryL

“Jika pada PRU lalu masyarakat India dikatakan 70 peratus mengundi calon PAS, selepas peristiwa ini saya percaya sokongan kaum India mungkin meningkat hingga 90 peratus.

"Orang India tahu siapa di sebalik provokasi ‘sepak kepala lembu' baru-baru ini. Hutang di Shah Alam itu akan bayar di Bagan Pinang,” kata Kumutha Raman, Ketua Wanita Kelab penyokong PAS kaum India (gambar)

Kata beliau, politik provokasi seperti itu tidak sewajarnya berlaku dalam dunia dan negara bertamadun sekarang.

“Tragedi mengarak dan menyepak kepala lembu di Shah Alam itu membuatkan kaum India sangat marah kerana menganggapnya sebagai satu penghinaan kepada agama. Saya fikir kesannya boleh mengalahkan Umno-BN pada PRK Bagan Pinang nanti. Suara Makkal Sakti akan berkumandang di sana”.

sumber: siasah

........Sambutan Kemerdekaan ke -52


Posted By : ChaeryL

Takde ape yang nak dibanggakan dengan kemerdekaan ke 52 kali ni selagi Najib masih lagi menjadi Perdana Menteri Malaysia..

Dan khabar berita yang baru diterima yaitu sempena hari kemerdekaan yang ke 52 ni ..sekali lagi kerajaan Malaysia "menghadiahkan " rakyat Malaysia dengan kenaikan harga baru minyak petrol...

Tahniah Malaysia..!!!!

.........Isu Sebat Kartika

Posted By : ChaeryL

Isu sebat Kartika sedikit sebanyak membuka mata semua orang tentang indahnya hukum Islam..sehingga menghukum pun tidak sampai menyeksakan si pesalah..mari ita belajar dan dalami indahnya Islam..

wallahua'lam...







SEBAT CARA SIVIL





Maklumat Ringkas:

SEBAT CARA ISLAM
1. Panjang rotan tidak lebih 1.22 meter , tebal tidak lebih 1.25 sm
2. Jika pesalah hamil, hukuman dilaksanakan selepas 2 bulan melahirkan anak.
3. Sebatan tidak boleh kena muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit.
4. Pesalah lelaki disebat berdiri manakala perempuan dalam keadaan duduk.
5. Sebatan dengan kekuatan sederhana.
6. Tukang sebat tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala.
7. Tidak melukakan kulit pesalah.

SEBAT CARA SIVIL
1. Rotan yang digunakan terdiri daripada berbagai-bagai saiz.
2. Pesalah akan ditanggalkan pakaiannya dan digantikan dengan pakaian cawat.
3. Pakaian cawat hanya menutupi bahagian kemaluan depan sahaja.
4. Bahagian daging punggung akan terdedah untuk disebat.
5. Pesalah akan dibaringkan secara berdiri pada patung yang dikhaskan dan diikat kedua kaki dan tangan.
6. Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara terus.
7. Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara sentapan.
8. Sebatan dengan cara sentapan lebih menyakitkan kerana pesalah dapat merasakan cebisan kulit tersentap keluar.




"YANG MANA ADIL, YANG MANA ZALIM?"

Berkaitan:
...Hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum Islam di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (pindaan 1987) sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum Islam yang sebenar.

Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW....

Apa yang paling penting untuk difahami ialah cara sebatan yang dilaksanakan di dalam penjara sekarang adalah sangat berbeza dengan kaedah sebenar hukum Islam, kerana mengikut Islam sebatan ini perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.

Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak.

Sebatan juga tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.

Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi....

sumber duniacacarmarba

.........Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

Posted By : ChaeryL

Marhaban Ya Ramadhan...


Setelah setahun berlalu, tidak lama lagi Ramadhan datang kembali mengubat kerinduan dihati setelah sekian lama ia melangkah pergi.

Sudahkah kita mempersiapkan diri untuk menghadapi Ramadhan?Persiapan mental dan fizikal kita agar setiap rahmat dibulan Ramadhan dapat dikutip semuanya walaupun hanya sedetik.

“Barangsiapa yang menghidupkan bulan Ramadan dengan iman dan mengharapkan pahala dari Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.”

(HR Imam Bukhari)

Ayuh kita sama-sama mempersiapkan diri. Bukannya bermula di 1 Ramadan, tapi bermulanya di bulan Sya’ban. Agar bias berjuang di bulan berkah dengan kekuatan rohani dan jasmani yang luar biasa. Amatlah kecil perjuangan kita jika dibandingkan Rasullullah dan para sahabat suatu ketika dahulu. Di bulan Ramadan inilah banyak membuka ruang-ruang pintu buat umat Islam.

10 Ramadhan 8 Hijrah, Pembukaan Kota Makkah

Rasulullah keluar bersama 10 ribu pasukan perang dari kaum Muhajirin dan Ansar menuju Makkah bagi membebaskannya dari Kemusyrikan. Usaha berhasil gemilang tanpa melalui peperangan.

17 Ramadhan 2Hijrah, Perang Badar

Perang yang membawa kemenangan besar buat umat Islam meskipun jumlah dan peralatan perang jauh daripada kemampuan pihak kuffar.

25 Ramadhan 658 Hijrah, Perang ain Jalut

Perang besar antara kaum muslimin dan Tartar yang berakhir dengan kemenangan kaum muslimin.

28 Ramadhan 92 Hijrah, Penaklukan Wilayah Andalus

Tariq bin Ziyad memimpin armada Islam berjumlah 7 ribu orang menyeberangi laut yang memisahkan Afrika dan Eropah. Pertolongan allah membantu tentera Islam yang kurang jumlahnya daripada tentera musuh.

5 Ramadhan terakhir

Khalid Al Walid memusnahkan patung al-uzza di Nakhla.

Ramadhan 459 Hijrah, Peperangan Zallaqah, Portugal

Tentera muslimin pimpinan Sultan Yusuf melawan tentera Kristian pimpinan al-fonso IV. Dalam masa yang singkat, Sultan Yusuf menguasai seluruh Sepanyol dan menyelamatkan umat Islam.

15 Ramadhan 658 Hijrah, Tentera Islam mengalahkan tentera Monggol

Angkatan tentera Islam pimpinan Hulagu Khhan Berjaya mengalahkan tentera Monggol di ain Jalut.

15 Ramadhan 1294 Hijrah, Peperangan Yakhliz

Seramai 34 ribu anggota tentera Islam mengalahkan tentera Rusia yang berjumlah 740 ribu. Umat Islam Berjaya mempertahankan Islam yang diancam oleh kerajaan Tzar di Rusia.

Hebatnya generasi Islam terdahulu, hingga sampai kepada kita sekarang..Mengapa kita masih lagi beralasan untuk melakukan amalan ketika berpuasa? Sesungguhnya puasa itulah yang mmberi kekuatan buat kita, jika kita benar-benar menghayatinya…

Ayuh kita beramal… “Berburu pahala ketika Ramadhan..”

.........Malam ni Aku Bertolak ke Permatang Pasir

Posted By : ChaeryL

Malam nie aku akan bertolak ke Permatang Pasir sempena penamaan calon pilihanraya kecil disana...Aku akan bertugas disana selama 3 hari sebagai mewakili Pas kawasan Selangor....Semoga usaha ini dapat mengekalkan DUN 11 Permatang Pasir kekal exist ditangan Pakatan Rakyat...
ok la.. nak bersiap-siap nih...Assalamualaikum....doakan selamat ok...

.......Blog ini Sudah Lama tak HupDate

Posted By : ChaeryL


Malas plak rasanya nak hupdate...














Biarkan gambar bicara segalanya....................


Posted By : ChaeryL

KOMPAS.com - Penelitian yang dilakukan terhadap kopi ternyata masih berlangsung. Hal ini dianggap perlu, karena kopi ternyata masih menyimpan banyak manfaat yang belum terekspos. Bagi Anda yang menggemari kopi, inilah beberapa manfaat kopi yang mungkin belum Anda ketahui.

Mencegah penyakit saraf. Peminum kopi berkafein cenderung tidak akan mengembangkan penyakit Alzheimer dan Parkinson. Kandungan antioksidan di dalam kopi akan mencegah kerusakan sel yang dihubungkan dengan Parkinson. Sedangkan kafein akan menghambat peradangan di dalam otak, yang kerap dikaitkan dengan Alzheimer.

Melindungi gigi. Kopi yang mengandung kaein memiliki kemampuan antibakteri dan antilengket, sehingga dapat menjaga bakteri penyebab lubang menggerogoti lapisan gigi. Minum kopi secangkir setiap hari terbukti dapat mencegah risiko kanker mulut hingga separuhnya. Senyawa yang ditemukan di dalam kopi juga dapat membatasi pertumbuhan sel kanker dan kerusakan DNA.

Menurunkan risiko kanker payudara. Menjelang masa menopause, wanita yang mengonsumsi 4 cangkir kopi sehari mengalami penurunan risiko kanker payudara sebesar 38 persen, demikian menurut sebuah studi yang dipublikasikan di The Journal of Nutrition. Kopi melepaskan phytoestrogen dan flavonoid yang dapat menahan pertumbuhan tumor. Namun konsumsi kurang dari 4 cangkir tidak akan mendapatkan manfaat ini.

Mencegah batu empedu. Batu empedu tumbuh ketika lendir di dalam kantong empedu memerangkap kristal-kristal kolesterol. Xanthine, yang ditemukan di dalam kafein, akan mengurangi lendir dan risiko penyimpanannya. Dua cangkir kopi atau lebih setiap hari akan membantu proses ini.

Melindungi kulit. Konsumsi 2-5 cangkir kopi setiap hari dapat membantu menurunkan risiko kanker kulit nonmelanoma hingga 17 persen. Kafein dapat memacu kulit untuk membunuh sel-sel prakanker, dan juga menghentikan pertumbuhan tumor.

Mencegah diabetes. Orang yang mengonsumsi 3-4 cangkir kopi reguler atau kopi decaf (dengan kadar kafein yang dikurangi) akan menurunkan risiko mengembangkan diabetes tipe II hingga 30 persen. Asam klorogenik dapat membantu mencegah resistensi insulin, yang merupakan pertanda adanya penyakit ini.



sumber: kompas

...........Selangor Juara Liga Super 2009

Posted By : ChaeryL


GELARAN gergasi bola sepak negara menjadi milik Selangor.
Mereka tampil dengan kelas tersendiri untuk bergelar juara Liga Super 2009.

Walaupun sudah mengesahkannya selepas perlawanan menentang Polis Diraja Malaysia (PDRM) Selasa lalu, tetapi Selangor tetap garang untuk menutup saingan musim 2009 dengan kejayaan cemerlang.

Mereka membelasah Pahang 5-1 pada aksi terakhir di Stadium Shah Alam malam tadi.

Kemenangan tersebut membolehkan Selangor mengumpul 63 mata hasil daripada 20 kemenangan, seri tiga kali dan tewas tiga kali sepanjang musim ini.

Sejurus selepas tamat perlawanan, skuad Selangor menerima trofi kejuaraan yang disampaikan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Kekalahan Pahang pula menyaksikan skuad bimbingan Dollah Salleh itu tersingkir ke Liga Perdana musim depan bersama-sama PDRM.

Ini merupakan kali pertama dalam sejarah, Pahang tersingkir ke liga divisyen dua.


sumber: Kosmo

............Award Dari Kak Ijja

Posted By : ChaeryL





Sedozen terima kasih kepada kak ijja (Hidup Untuk Yang Maha Hidup) atas penghargaan beliau terhadap blog Manusia Biasa ini dengan menghadiahkan award-award yang comel-tomel belaka ini...

Sedikit kemaafan dipinta kerana kelewatan mengambil award-award yang comel-tomel ini disebabkan sepasang mata yang lemah ini tidak perasan bahawasanya nama Blog Manusia Biasa ini telah tersenarai sebagai salah seorang dari penerima award Kak Ijja...

Sekali lagi diucapkan terima kasih atas penghargaan ini..semoga perjuangan dan ukhwah diantara umat Islam sedunia semakin erat dan mendapat redha Ilahi...Amin...

.........Mata yang Tidak Menangis di Hari Kiamat

Posted By : ChaeryL



Semua kaum Muslim berkeyakinan bahwa dunia dan kehidupan ini akan berakhir. Akan datang suatu saat ketika manusia berkumpul di pengadilan Allah Swt. Al-Quran menceritakan berkali-kali tentang peristiwa Hari Kiamat ini, seperti yang disebutkan dalam surah Al-Ghasyiyah ayat 1-16. Dalam surah itu, digambarkan bahwa tidak semua wajah ketakutan. Ada wajah-wajah yang pada hari itu cerah ceria. Mereka merasa bahagia dikarenakan perilakunya di dunia. Dia ditempatkan pada surga yang tinggi. Itulah kelompok orang yang di Hari Kiamat memperoleh kebahagiaan.

Tentang wajah-wajah yang tampak ceria dan gembira di Hari Kiamat, Rasulullah pernah bersabda, “Semua mata akan menangis pada hari kiamat kecuali tiga hal. Pertama, mata yang menangis karena takut kepada Allah Swt. Kedua, mata yang dipalingkan dari apa-apa yang diharamkan Allah. Ketiga, mata yang tidak tidur karena mempertahankan agama Allah.”

Mari kita melihat diri kita, apakah mata kita termasuk mata yang menangis di Hari Kiamat?

Dahulu, dalam suatu riwayat, ada seorang yang kerjanya hanya mengejar-ngejar hawa nafsu, bergumul dan berkelana di teinpat-tempat maksiat, dan pulang larut malam.Dari tempat itu, dia pulang dalam keadaan sempoyongan. Di tengah jalan, di sebuah rumah, lelaki itu mendengar sayup-sayup seseorang membaca Al-Quran. Ayat yang dibaca itu berbunyi: “Belum datangkah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al-Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka, lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang yang fasik (Qs 57: 16).

Sepulangnya dia di rumah, sebelum tidur, lelaki itu mengulangi lagi bacaan itu di dalam hatinya. Kemudian tanpa terasa air mata mengalir di pipinya. Si pemuda merasakan ketakutan yang luar biasa. Bergetar hatinya di hadapan Allah karena perbuatan maksiat yang pernah dia lakukan. Kemudian ia mengubah cara hidupnya. Ia mengisi hidupnya dengan mencari ilmu, beramal mulia dan beribadah kepada Allah Swt., sehingga di abad kesebelas Hijri dia menjadi seorang ulama besar, seorang bintang di dunia tasawuf.

Orang ini bernama Fudhail bin Iyadh. Dia kembali ke jalan yang benar kerena mengalirkan air mata penyesalan atas kesalahannya di masa lalu lantaran takut kepada Allah Swt. Berbahagialah orang-orang yang pernah bersalah dalam hidupnya kemudian menyesali kesalahannya dengan cara membasahi matanya dengan air mata penyesalan. Mata seperti itu insya Allah termasuk mata yang tidak menangis di Hari Kiamat.

Kedua, mata yang dipalingkan dari hal-hal yang dilarang oleh Allah. Seperti telah kita ketahui bahwa Rasulullah pernah bercerita tentang orang-orang yang akan dilindungi di Hari Kiamat ketika orang-orang lain tidak mendapatkan perlindungan. Dari ketujah orang itu salah satu di antaranya adalah seseorang yang diajak melakukan maksiat oleh perempuan, tetapi dia menolak ajakan itu dengan mengatakan, “Aku takut kepada Allah”.

Nabi Yusuf as. mewakili kisah ini. Ketika dia menolak ajakan kemaksiatan majikannya. Mata beliau termasuk mata yang tidak akan menangis di Hari Kiamat, lantaran matanya dipalingkan dari apa-apa yang diharamkan oleh Allah Swt.

Kemudian mata yang ketiga adalah mata yang tidak tidur karena membela agama Allah. Seperti mata pejuang Islam yang selalu mempertahankan keutuhan agamanya, dan menegakkan tonggak Islam. Itulah tiga pasang mata yang tidak akan menangis di Hari Kiamat, yang dilukiskan oleh Al-Quran sebagai wajah-wajah yang berbahagia di Hari Kiamat nanti.

Sumber: Jalaluddin Rakhmat, Renungan-Renungan Sufistik: Membuka Tirai Kegaiban, Bandung, Mizan, 1995, h. 165-167.

......Ohh Malaysia,,,Kau Buat Aku Bangga Sekejap

Posted by : ChaeryL



Lihatlah bagaimana skuad bolasepak Malaysia hampir saja memalukan "Syaitan Merah" yang merupakan pasukan terhebat dunia...semoga perlawanan kedua menentang Manchester United malam ini akan membuatkan aku bangga untuk kali yang kedua terhadap skuad bolasepak Malaysia...



Chaiyo Malaysia...Chaiyo...Maju terus... pantang Mundur...!!!!! haha...terpatriotik sangat nampaknya aku ni....

...............Tahniah Umno Barisan Nasional

Posted by : ChaeryL


N41 MANIK URAI : SEKALUNG TAHNIAH BUAT UMNO BARISAN NASIONAL KERANA BERJAYA MEMPERTAHANKAN KEKALAHAN BERTURUT-TURUT SEBANYAK ENAM KALI....


Calon Pas Mohd Fauzi mendapat 5348 undi.

Calon Bn Tuan Aziz mendapat 5283 undi.

Barisan Nasional BERJAYA SEKALI LAGI mempertahankan kekalahan untuk
kali yang ke -6.!!!!

Tahniah Najib......

........Kecantikan lelaki dan kegagahan wanita

posted by : ChaeryL


Kecantikan Lelaki

Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni
rohani. Lelaki yang cantik adalah:-

1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran

3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun

4) Lelaki yang tenang dan lapang dada

5) Lelaki yang baik sangka

6) Lelaki yang tak pernah putus asa

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki..


Kegagahan Wanita

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada
kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan

2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan

3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan

4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.

Wallahualam

.....Antara Lembu dan Manusia....

Posted By : ChaeryL


LEMBU sebenarnya lebih PANDAI daripada MANUSIA kerana...

1 ... lembu tak buang anak dalam tong sampah, longkang dsb.

2 ... lembu tak ponteng kerja... pagi-pagi dia keluar meragut, petang dia balik rumah.

3 ... bila sampai waktu maghrib, lembu mesti balik rumah.. dia tak ada pulak main takraw ke, main bolasepak ke, shopping kat pasar malam ke.

4 ... lembu tak melakukan perhubungan jantina luar tabii.

5 ... lembu tak buat maksiat seperti berjudi, minum arak dsb.

6 ... lembu faham cakap manusia tapi manusia tak faham cakap lembu.

7 ... lembu tak ada pulak beri anak dara dia keluar malam dengan lembu jantan lain.

8 ... anak teruna lembu pulak tak ada nak usung anak dara lembu lain sampai lewat malam.

9 ... lembu punya susu, sapi dapat nama... yang bagi nama minyak sapi tu, manusia lah, bukannya lembu.

10 ... lembu tak ada buang masa membaca artikel karut macam ni...

jangan marah, lawak bodoh jer..

http://isuhangat.blogspot.com/


........Berita buruk untuk lelaki kacak

Posted by : ChaeryL

Muka kacak ada sedikit sperma


LELAKI yang mempunyai daya tarikan mengeluarkan sperma yang sedikit. - Gambar hiasan.


OXFORD - Wanita yang mahu melahirkan anak dinasihatkan supaya memilih suami yang tidak memiliki daya tarikan, lapor sebuah akhbar semalam.

Menurut satu kajian yang dilakukan oleh saintis-saintis Universiti Oxford dan Universiti Kolej London, lelaki yang mempunyai daya tarikan menarik tidak mengeluarkan banyak sperma ketika melakukan hubungan seks.

Bilangan sperma yang sedikit akan mengurangkan peluang wanita untuk memperoleh anak.

Berdasarkan kajian itu, lelaki yang tidak kacak didapati mengeluarkan lebih banyak sperma.

Lelaki yang kacak mempunyai ramai kekasih dan dipercayai kurang berjaya untuk menjadi bapa kepada anak.

Penemuan itu disokong oleh kajian terhadap ayam dan ikan tetapi para penyelidik berpendapat hasil penyelidikan itu boleh digunakan untuk diaplikasikan dalam konteks manusia.

"Daya tarikan manusia merupakan sesuatu yang kompleks dan dipengaruhi oleh beberapa faktor termasuk budaya," kata seorang penyelidik, Sam Tazzyman. - Agensi


sumber: Kosmo

.........Malik Noor dan Keinsafannya

Posted by : ChaeryL


Lama kita tak dengar cerita mengenai Malek Noor. Masih ingat dengan nama itu? Beliau merupakan seorang bekas atlit bina badan negara yang tak mungkin dapat dilupakan jika anda membesar pada tahun 1990-an. Beliau merupakan bekas juara enam kali bina badan di Asia. Artikel di bawah merupakan antara yang diceritakan oleh Malik Noor kepada wartawan Harian Metro. Semoga keinsafan beliau menjadi motivasi yang berguna buat kita bersama sebagai "manusia biasa".

Sebenarnya sejak 2002 lagi rutin perjalanan hidup Malek Noor bertukar. Sibuknya mencari nama dan rezeki selama tiga dekad sebelum itu membuatkannya lalai akan tanggungjawabnya sebagai Muslim. Dari usianya 12 tahun sehinggalah 46 tahun, dia tidak pernah menunaikan solat lima waktu sehari dan jauh sekali untuk berpuasa pada Ramadan.

“Saya alpa akan semua tanggung jawab itu. Saya tak sembahyang, saya tak berpuasa. Kesibukan saya merantau di Amerika dan Hong Kong lebih 30 tahun untuk mengumpul harta kekayaan membuatkan saya lalai. Besarnya dosa saya dan tidak pernah mensyukuri nikmat yang diberi-Nya,” katanya.

Pintu hatinya terbuka pada satu hari pada 2002. Suara azan yang selama ini tidak dipedulikan tiba-tiba menyentap jiwanya. Azan Isyak berkumandang dari masjid KLCC berhampiran penthousenya menjadikan hatinya sayu.

Ketika itu pelbagai perasaan bergaul, membuatkan dia tidak senang duduk. Sedih, ngeri dan seram! Puas berpusing di dalam rumah, tetapi hatinya terus tidak keruan. Dia menangis sesungguhnya seperti seorang bayi kerana kebuntuan itu.

“Lalu saya menghubungi kakak bertanyakan mengapa ini terjadi dan dia suruh saya mengambil wuduk dan terus sembahyang. Alhamdulillah, saya peroleh sedikit ketenangan selepas itu. Saya duduk sambil berfikir, bisik hati kecil saya, ini mungkin seruan Allah.

“Dalam usia 46 tahun ketika itu, saat itu yang membuatkan saya paling bahagia.

“Bayangkan selama ini, lihat siaran azan di TV, saya tukar saluran lain. Kalau dengar pun, saya tidak beri perhatian langsung, malah lebih rancak berbual,” katanya walaupun pernah melaungkan azan ketika berusia 12 tahun.

Sekarang lain. Selain menghormati bunyi azan, pelakon filem Juara, Rimba Malam, Kelisa, Pendekar Mata Satu dan Sahabat ini tertunduk kerana sayu dengan melodi panggilan sembahyang itu.

Sejak hidayah itu, pelbagai mimpi aneh mendatangi tidurnya. Antaranya arwah ibu, Jariah Ahmad yang datang menabur bunga emas kepadanya dan lapan bulan lalu ketika membaca al-Fatihah, satu suara muncul menyatakan akan membantunya.

Percaya atau tidak, Malek kini boleh mengubat orang. Malah, pertemuan dengan ’seseorang’ empat bulan lalu juga membuka ruang untuk Malek menolong mereka yang memerlukan melalui syarikat Great BioEnergy, sejenis minyak yang mampu membuang toksik, memulih tenaga serta melancarkan perjalanan darah.

Dalam menuju perubahan hidup ini, Malek berterima kasih kepada Ustaz Hadi dan Ustaz Habin (kedua-duanya dari Kelantan) yang banyak membantunya sehingga hari ini.

Rancangnya untuk ke Makkah tahun depan. Baik umrah mahupun haji, dia berserah kepada Allah. Bagaimanapun bukan kerana pangkat, nama, status, glamor atau disuruh kawan. Ini panggilan Allah!

“Saya cuma merancang, Dia yang meletakkan segala-galanya. Saya hanya mampu berdoa dari hati yang suci semoga memperoleh keberkatan-Nya kerana hanya Dia lebih tahu yang terbaik untuk makhluk-Nya.

“Allah sudah tentukan takdir seseorang, tetapi dia suruh kita sembahyang dan berdoa menadah tangan meminta apa yang kita mahu. Dia Maha Memberi, saya percaya Allah akan memberi apa yang kita hajati asalkan kita tidak putus asa memohonnya.

“Saya semakin faham kini mengapa Allah suruh kita sembahyang dan berdoa, kerana Dia menyayangi kita.

“Islam ini indah, penuh perincian. Nak jadi Islam nampak mudah, tetapi bagaimana nak berjiwa dan berhati Islam sejati. Saya pun bukan lengkap lagi, masih terlalu banyak untuk saya dalami ilmu Allah untuk mengenali-Nya,” katanya.

Selain jiwa yang aman, berpindah ke kediaman yang pertama dibelinya di Kuala Lumpur pada 1987 menambah lagi ketenangan yang dicari. Jauh daripada kesibukan kota berbanding kondominiumnya yang berdepan KLCC.

Menurut Malek, barang dalam rumah itu masih seperti dulu. Sedikit pun tidak berubah, kecuali satu sudut dinding yang dihiasi ayat suci Al-Quran. Emper mewahnya itu disewakan.

Turut dibualkan petang itu adalah perkembangan semasa, terutama gejala sosial. Pembunuhan yang tidak mengenal ihsan, rogol, sumbang mahram, bohsia dan sebagainya meruntun hatinya.

“Saya jadi ngeri dengan paparan berita seperti ini. Saya tengok ramai tidak sempat bertaubat dan ada atuk berusia 60, 70 tahun masih minum arak. Saya tidak mahu menghakimi mereka, sekadar meminta Allah membuka hati mereka dan menjauhkan semua itu daripada saya.

“Tuhan banyak memberi ujian kepada saya selama ini untuk menguji sejauh mana kesabaran kita. Begitu juga Dia tidak beri terus apa yang kita minta tetapi perlahan-lahan, juga kerana nak tengok kesabaran kita,” katanya.

Kata-kata Malek tiba-tiba tersekat-sekat, nadanya bertukar sebak diiringi air mata jantannya.

“Saya masih dalam ketakutan. Tidak semestinya ke Makkah atau buat Haji, kita terus ke syurga. Kalau sembahyang pun, belum tentu terus ke syurga. Jika berkopiah pun bukan bermakna kita alim.

“Namun saya hanya berdaya untuk meminta yang terbaik untuk diri saya.

“Kalau saya diberi peluang untuk kembali ketika baru keluar dari rahim ibu, saya akan cuba menjadi sebaik-baik manusia yang beriman kepada-Nya. Namun saya bukan nabi yang maksum!

“Apa yang saya lalui selama ini belum cukup, syaitan lagi kuat menggoda sebab itu janjinya kepada Allah untuk menyesatkan lagi manusia yang taat kepada Allah, yang sembahyang dan berpuasa,” katanya sambil mengesat air jernih itu.

Katanya, pernah tahun lalu ketika di Phuket, dia termakan ayam yang tidak disembelih. Sebaik tahu hal itu, dia terus mengorek mulut untuk memuntahkannya sehingga dia jatuh sakit.

“Saya bukan baik sangat, tetapi pengalaman saya ini mampu untuk kita renung bersama,” katanya yang baru selesai berlakon telefilem Damak arahan Zulkiflie M Osman.

Mengenang zaman ‘nakalnya’, Malek sedar apa yang dilakukannya salah. Bukan saja menghalalkan makanan dan minuman haram, tetapi lebih daripada itu. Pernah dia mengunjungi gereja di Denver, Amerika Syarikat untuk melihat ‘kekuatan’ di sana, tetapi dia akur dengan kekuasaan Allah.

Memang hatinya sentiasa menyebut nama Allah tetapi secara praktiknya, dia tidak mengamalkan. Sama juga ketika menyertai pertandingan bina badan dari 1985 hingga 1991. Sedar sangat akan haramnya membuka aurat, apatah lagi hanya berseluar dalam di atas pentas.

Pun begitu, kata Malek, dia tidak mahu pandangan isi hatinya disalahertikan oleh mana-mana pihak.

“Kita memang tahu salah, seperti saya juga, tetapi demi minat dan sumber pencarian, saya teruskan juga. Saya pemalu tetapi gagahkan juga demi nama dan status, cuma saya sentiasa berharap tidak terus terpesong.

“Setiap kali tamat pertandingan, saya terus meluru ke belakang pentas mengenakan pakaian. Saya malu! Saya cuma sasarkan enam kali juara dan saya dapat. Kalau anda perasan, saya hilang selepas 1991 sehingga sekarang daripada pertandingan heavyweight,” katanya.

Cerita Malek, dia bukan orang yang layak untuk memberi nasihat, tetapi harapnya pendedahan ini membuka hati mana-mana individu.

“Saya bertuah kerana dibukakan hati sebelum terlambat. Harapnya hati ini terus diberikan kekuatan untuk beriman kepada-Nya.

“Segala apa yang saya lalui selama ini tidak saya kesalkan kerana itu aturan Allah sehingga saya berubah kini. Lebih bermakna dan nikmatnya kalau kita melalui perubahan yang positif.

“Kejujuran dan keikhlasan antara kemuliaan seseorang insan. Saya bangga mengakui kesilapan lalu buat renungan bersama,” katanya yang kini mempunyai seorang anak angkat.

Menyentuh mengenai hasratnya untuk berumahtangga, Malek tersenyum sambil berkata: “Ramai yang mencuba, tetapi saya serahkan kepada Allah. Kalau ikutkan hati, saya mahu wanita yang solehah.”

*Jadikanlah kisah hidup Malek Noor ini sebagai pengajaran buat kita yang masih muda. Jangan tunggu sampai seru Allah. Malek Noor seorang yang beruntung kerana usianya panjang dan sempat menerima seruan dari Allah. Kita yang masih muda ni, entah kejap lagi, entah esok entah lusa akan pergi meninggalkan dunia..

...........Selangor Hampiri Kejuaraan Liga Super

Posted by : ChaeryL


KUALA LUMPUR - Selangor mencatat kemenangan bergaya 4-1 ke atas KM Naza sekali gus semakin menghampiri kejuaraan Liga Super musim ini apabila pencabar terdekatnya Perlis keciciran mata setelah seri 1-1 dengan Perak, semalam.

Walaupun dikejutkan dengan jaringan pendahulu Akmal Rizal Ahmad Rakhli pada minit ke-23, anak buah K. Devan bangkit dalam babak kedua pada perlawanan di Stadium Shah Alam itu dengan permainan bertenaga dan memperoleh gol penyamaan akibat kesilapan pertahanan KM Naza, B. Rajnikand yang menjaringkan gol sendiri pada minit ke-55.

Seolah-olah menerima suntikan semangat, Selangor menguasai babak seterusnya dan meledak dengan tiga gol menerusi Hardi Jaafar (m-70), diikuti Amri Yahyah (m-81) dan Asrarruddin Putra Omar (m-90).

Malang buat pencabar tunggal Selangor, Perlis apabila terpaksa berkongsi mata setelah seri 1-1 dengan Perak di Stadium Perak, Ipoh.

Mohd. Sazwan Md. Roslan menjaringkan gol pendahulu tuan rumah sebelum penyerang kebangsaan, Mohd. Nizaruddin kembali memberi harapan kepada Perlis dengan jaringan penyamaan pada minit ke-73.

Perlawanan tegang menyaksikan pemain dari kedua-dua pasukan dibuang padang kerana bergaduh pada minit ke-70 iaitu pemain Perlis, Amar Rohidan dan pemain tuan rumah Mohd. Hafizuan Sallehuddin.

Kemenangan semalam membolehkan Selangor menjarakkan kelebihan kepada empat mata apabila meraih mata ke-57 manakala Perlis terpaksa berpuas hati dengan 53 mata ketika hanya tinggal baki dua perlawanan.

Di Stadium Darulaman, Alor Setar, Kedah berpesta gol 7-2 ke atas pasukan tercorot Polis.

Walaupun ketinggalan menerusi jaringan Khairul Izuan seawal minit kedua, Kedah bangkit menerusi Badrol Bakhtiar (m-15, m-53), Khyril Muhymeen (m-19, m-58) dan Azrul Ahmad (m-29, m-60) sebelum Eddy Gapil menjaringkan gol kedua Polis pada minit ke-23.

Jejak Kedah diikuti Negeri Sembilan yang turut mencatat kemenangan besar 6-2 ke atas UPB MyTeam di Stadium Tuanku Abd. Rahman, Paroi.

Negeri Sembilan mengamuk dengan enam gol di babak pertama menerusi Mohd. Zaquan Adha Abd. Razak (m-8, m-21), S. Subramaniam (m-5,m-14) dan Shahurain Abu Samah (m-22,m-38).

Pasukan pelawat cuba merapatkan kedudukan menerusi gol Norshahrul Idlan Talaha pada minit ke-15 dan Azmi Muslim minit ke-74 namun ia sudah terlambat.

Di Stadium Darul Makmur, Terengganu mencipta kemenangan ke-14 daripada 24 perlawanan apabila menundukkan pasukan kedua tercorot Pahang 2-1.

Mohd. Ashaari Shamsuddin muncul wira Terengganu apabila menjaringkan dua gol pada minit ke-64 dan ke-76 sebelum Pahang cuba bangkit menerusi jaringan R. Surendran pada minit ke-83.

Sementara itu, Pulau Pinang seri 1-1 dengan Kelantan di Stadium Bandaraya pada perlawanan yang lewat dimulakan akibat hujan.

Sumber : Utusan Malaysia

.........Akibat makan sushi, Kepala berulat..


posted by : Chaeryl

Bagi pengemar sushi sekalian, gambar ini mungkin membuatkan anda berfikir kembali sama ada ingin memakan sushi dan shahimi lagi. Ini akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah, dsb). Nama org ini Shota Fujiwara dari Gifu Prefecture, Jepun, umur 80 tahun, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoric-nya sejak tahun itu. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktr yang merawatnye menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih di luar tempurung otaknya.



Jadi, BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI !!! Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunye didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu)

sumber: TerataiOnline

....Selangor enggan lepas takhta

Posted by : ChaeryL

KUALA LUMPUR - Selangor menafikan peluang pasukan lain untuk merampas kedudukan pendahulu Liga Super dengan menjadikan UPB-MyTeam mangsa belasahan mereka apabila menang 4-1 pada perlawanan di Stadium Petaling Jaya, semalam.

Gol pertama Selangor hadir pada minit ke-30 melalui pemain tengah, Mohd Hardi Jaafar sebelum penyerang berbisa Red Giants, Mohd. Safee Sali meledak dengan gol kedua pelawat pada minit ke-50.

UPB-MyTeam membalas dengan gol menerusi Khaironisam Sahabudin pada minit ke-66 tetapi C.Premnath memusnahkan sisa-sisa perjuangan tuan rumah dengan menambah dua lagi gol buat Selangor pada minit ke-69 dan 76.

Kemenangan besar Selangor itu sekali gus menutup peluang Perlis untuk kembali menguasai puncak liga walaupun mencatat kemenangan tipis 1-0 ke atas Johor FC di Stadium Utama Negeri, Kangar.

Gol tunggal perlawanan itu dijaringkan Azri Shahril Azmi pada minit ke-65 selepas mendapat umpanan Ridzwan Othman.

Kelantan turut mencatat kemenangan untuk kekal dalam perebutan kejuaraan liga musim ini dengan menewaskan Pahang 3-2 di Stadium Sultan Mohamad Ke-IV, Kota Bharu.

Walaupun pada satu ketika dua kali ketinggalan, namun Kelantan berjaya bangkit penuh semangat untuk memperoleh gol menerusi Ahmad Azlan Zainal (m-21), Mohd. Badri Radzi (m-48) dan Zairul Fitree Ishak (m-65).

Sementara dua gol Pahang yang dibimbing jurulatih Dollah Salleh disumbangkan oleh Mohd. Azimuddin Akil pada minit ke-18 dan 42.

Sumber: Utusan Malaysia

....Ganjaran RM 10,000 untuk anda !!!

Posted by : ChaeryL


Tawaran itu diberikan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) kepada mana-mana individu yang memberikan maklumat tepat sehingga Abdul Kahar ditangkap.

Sesiapa yang mengetahui dimana Abdul Kahar Ahmad Jalal yang mendakwa dirinya sebagai "nabi" bersembunyi akan diberi ganjaran wang tunai RM10,000.

JAIS membuat tawaran itu setelah usaha mengesan Abdul Kahar gagal sedangkan kes berhubung penyelewengan agama yang dibawanya sedang dibicarakan di Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam.


Sesiapa yang mempunyai maklumat mengenai Abdul Kahar yang memegang kad pengenalan bernombor 500427-10-5719 diminta menghubungi Bahagian Penguatkuasaan JAIS di talian 1-800-88-2424, 03-55190930 atau 03-55190398.

Ayuh... jangan lepaskan peluang...berilah maklumat kepada JAIS tentang pakcik Kahar yang hilang pedoman nie...Ringgit Malaysia 10,000.00 pastinya menanti anda...!!!

....ujian Bacaan

posted by :ChaeryL


Ada sesiapa yg boleh baca ni?, bukan gambar diatas ni, tapi tulisan di bawah ni..silakanlah baca..

Mgnieukt kjiaan Cmabrigde Uinervtisy sseaipa upn bleoh mmbcanaya waalu hruufyna brterbaur kraena oatk ktia tiadk mngjea hruuf stau-prestau tpai mmebcaa preaktaan sceara mnyeulruh asalakn hruuf peratma jgua ynag trakehir bareda diteamptyna) :-


fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too.
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe can.

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it.

p/s : Kalau dapat baca..otak memang takdak masalah..
Tapi kalau macam sangkut-sangkut saja baca..heh, kena wat mri la kpala tu..heheheh

....Selangor kukuh, Kelantan mengejar


posted by : ChaeryL

KUALA LUMPUR - Selangor kekal menerajui carta persaingan bola sepak Liga Super dengan mengekang Perlis tanpa jaringan di Stadium Utama Negeri, Kangar manakala Kelantan kian merapati kedua-dua pasukan teratas itu, malam tadi.

Mengumpul 48 mata daripada 21 perlawanan, Gergasi Merah yang juga juara Piala FA dan Piala Sultan Ahmad Shah musim ini, masih teratas untuk meninggalkan Singa Utara hanya dengan kelebihan dua mata.

Sayap kiri kebangsaan, Indra Putra Mahayuddin mengukir hatrik minit ke-34, 51 dan 74 untuk Kelantan membelasah negeri kelahirannya, Perak 4-0 di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu di samping satu gol Nor Farhan Muhammad (m-69).

Namun Wira Merah bimbingan Peter Butler, kini memungut 40 mata daripada 13 kemenangan dan seri sekali selepas mengharungi 21 perlawanan, masih kekurangan enam mata berbanding Perlis.

Kedah yang masih dihantui igauan kalah teruk di Hanoi pada aksi Piala AFC, bagaimanapun mengikat tuan rumah KL PLUS tanpa jaringan pada perlawanan yang dicemari sedikit pergaduhan di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur.

Terengganu pula meneruskan kemarau kemenangan liga buat Polis Diraja Malaysia apabila menundukkan tuan rumah 4-1 di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, Seremban dengan dua jaringan Ashaari Samsudin, Manaf Mamat dan Azlan Ismail.

Johor FC turut memintas Negeri Sembilan yang sebelum ini di tangga kelima liga setelah tuan rumah bimbingan Ramlan Rashid membenam anak buah Wan Jamak Wan Hassan itu, tiga gol tanpa balas di Stadium JCorp, Pasir Gudang.

UPB-MyTeam pula tidak terjejas dengan kemelut kewangan kelab hingga tidak akan menyertai Piala Malaysia musim ini, apabila menumpaskan Pulau Pinang 2-1 di Stadium Petaling Jaya menerusi gol Stanley Bernard dan Norshahrul Idlan Talaha.

sumber : Utusan Malaysia

posted by : ChaeryL




Give Thanks To Allah - Michael Jackson
Album: Towards the light


LIRIK:

Give thanks to Allah,
for the moon and the stars
prays in all day full,
what is and what was
take hold of your iman
dont givin to shaitan
oh you who believe please give thanks to Allah.
Allahu Ghefor Allahu Rahim Allahu yuhibo el Mohsinin,
hua Khalikhona hua Razikhona whahoa ala kulli shei'in kodir
(CHOURUS).*LAST PART*
Allah is Ghofur Allah is Rahim Allah is the one who loves the Mohsinin,
he is a creater, he is a sistainer and he is the one who has power over all.

Give thanks to Allah,
for the moon and the stars
prays in all day full,
what is and what was
take hold of your iman
dont givin to shaitan
oh you who believe please give thanks to Allah.
Allahu Ghefor Allahu Rahim Allahu yuhibo el Mohsinin,
hua Khalikhone hua Razikhone whahoa ala kolli sheiin khadir

#Subhanallah...indahnya Hidayah yang diberi Allah....walau seorang tu hidup bergelumang dengan dosa ..namun sekiranya Allah berkehendakkan nur hidayah Islam diberi kepada hambanya, memang itulah perkara yang paling indah...

Ya Allah, matikanlah aku bil khusnul khotimah....
al-fatihah untuk arwah Mikaeell @ Micheal Jackson.......

#untuk info tentang Micheal Jackson sila klik link dibawah ini:

sila klik disini...
disini....
disini....

#untuk dengar full this song sila klik link dibawah ini:
sila klik disini...

posted by : Chaeryl

Untuk makluman sahabat-sahabat sekalian :


Alhamdulillah, Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia-Indonesia Cawangan Aceh (PKPMI-CA) sesi 2009/2010 melalui Biro Informasi & Hubungan Luar yang dipengerusikan oleh Al-Akh Mohd Zaim Irsyad bin Zainal Abidin telah berjaya membina sebuah laman web PKPMI-CA dalam rangka menyampaikan informasi-informasi kemahasiswaaan, pengajian, akademik dan sebagainya.


Sahabat-sahabat bisa melayarinya di http://pkpmi-ca.blogspot.com/ . Sebarang pandangan atau cadangan bagi penambahbaikan laman ini, bolehlah disalurkan diruangan komentarnya atau terus menghubungi pengerusi biro ini ditalian : 085834188388.


Untuk makluman kepada umum :


1) Bagi sesiapa sahaja yang ingin mengetahui perkara yang berkaitan dengan pengajian di IAIN Ar-Raniry, Nanggroe Aceh Darussalam, anda boleh menghubungi pihak persatuan melalui YDP PKPMI-CA 09/10 , Al-Akh Mohammad Azzar bin Ismail ditalian : 087890305903 atau Tim.YDP II(Peng.Helwani), Al-Ukht Nurul Najwa bt Mohammad : 085834186397 atau bisa melalui Biro Informasi & Hubungan Luar.


2) Bagi sesiapa sahaja yang berhasrat untuk melakukan kunjungan ke Aceh melalui apa sahaja program-program yang dianjurkan dan sebagainya, maka pihak PKPMI-CA bersedia memberikan bantuan seadanya, InsyaAllah. Anda boleh terus menghubungi Pengerusi Biro Rehlah & Sambutan, Al-Akh Azrul Aminor Rasyid bin Ramli ditalian : 087890302402.


Catatan : Alhamdulillah, sehingga kini jumlah mahasiswa Malaysia di Aceh iaitu di IAIN Ar-Raniry adalah 140 orang. Mereka terdiri dari bekas pelajar KIAS, Kelantan ( 117 orang Muslimin & Muslimat ), Ma’ahad Tahfiz Malim Nawar, Perak ( 10 orang Muslimin sahaja ) dan selebihnya dari Ma’ahad Ibtida’iyah, Kedah.


Pelajar dari KIAS hadir tanggal 25 Ogos 2008 dan terus ke tahun 4 (akhir), pelajar Ma’ahad Tahfiz Malim Nawar hadir seminggu lebih awal dari pelajar KIAS dan mereka adalah lepasan SPM yang memulai pengajian di tahun pertama di IAIN dan pelajar dari Ma’ahad Ibtida’yah, Kedah juga ke tahun pertama dan hadir disini sekitar tahun 2006 ( generasi pertama selepas Tsunami ).


Makluman terkini yang kami (pihak persatuan) terima, InsyaAllah kami akan menerima kehadiran mahasiswa baru dari pelbagai IPT di Malaysia seawal tarikh 20 Julai ini iaitu dari Taman Pengajian Islam, Kemaman, Terengganu, Ma’ahad Tahfiz Malim Nawar, Perak dan UNITI, Negeri Sembilan. Bagi pelajar-pelajar dari Kemaman dan Malim Nawar, mereka akan memulai pengajian di tahun pertama. Kehadiran berikutnya akan bermula pada bulan Ogos nanti dari pelbagai pusat pengajian yang akan kami informkan kemudian. Ahlan wa sahlan wa marhaban bikum kami ucapkan.


Sekian terima kasih.


sumber : suara anak muda

.......Kita Bertanya

posted by : Chaeryl



KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB :
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3 -


KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB :
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216-


KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB :
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. "
- Surah Al-Baqarah ayat 286 -


KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?

QURAN MENJAWAB :
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139 -


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB :
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan). "


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB:
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45 -


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

QURAN MENJAWAB:
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu ' min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111 -


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB :
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. "
- Surah At-Taubah ayat 129 -


KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

QURAN MENJAWAB :
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12-

wallahua'lam...

untuk diri ini...


referensi: princess_islam

..........Selangor kekal terajui Liga Super


AMRI (kiri) dikasari pertahanan Perak pada aksi Liga Super di Ipoh malam tadi.


SELANGOR terus mengukuhkan kedudukan mereka sebagai pendahulu Liga Super selepas mencatat kemenangan tipis 1-0 ke atas Perak di Stadium Perak, Ipoh malam tadi.

Bekas pemain Perak, R. Surendren menjadi wira Selangor apabila menjaringkan gol kemenangan pada perlawanan itu.

Begitupun, rentak perlawanan kedua- dua pasukan agak seimbang pada separuh masa pertama yang menyaksikan mereka memiliki peluang sama rata untuk menghasilkan jaringan tetapi dinafikan penyudah yang hambar.

Penyerang Perak, Razali Umar Kandasamy juga hilang sentuhannya dan ia dilihat menjejaskan peluang Perak untuk merobek gawang lawan.

Pada separuh masa kedua, rentak kedua-dua pasukan mula berubah.

Kali ini, Selangor lebih banyak menguasai permainan dengan asakan bertali arus ke gawang lawan.

Usaha mereka berhasil pada minit ke-49 menerusi percubaan Surendren yang melepasi jangkauan penjaga gol Perak, Kamarul, Kamarul Effandi Abd Rahim.

Selangor hampir memperoleh gol kedua pada minit ke-53 menerusi rembatan Mohd. Amri Yahyah tetapi berjaya ditepis oleh Kamarul.

Kedudukan kekal hingga tamat perlawanan, sekali gus membolehkan Selangor terus berada di puncak liga.

Pada perlawanan lain, Kedah menewaskan Negeri Sembilan 3-0 sementara PDRM tunduk 0-2 kepada KM Naza.

Kelantan kembali garang apabila membelasah UPB-MyTeam 3-0 di Kota Bharu sementara Perlis mudah menjinakkan Pahang 3-1 di Kuantan.

Johor FC pula berpesta gol apabila memusnahkan Pulau Pinang 5-0 dan Terengganu pula dimalukan KL Plus 2-0.

sumber: KOSMO